Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση
Η Μηχανή Αναζήτησης ετοιμάζεται. Παρακαλώ περιμένετε...
Ω3 ΛΙΠΑΡΑ ΟΞΕΑ PDF Εκτύπωση E-mail
Παρασκευή, 21 Μάιος 2010 01:40

Γράφει: Γεωργούδης Παναγιώτης, Ιατρός Γενικής - Οικογενειακής Διατροφής, Επιμελητής Ε.Σ.Υ


Κύριο μέλημα του ανθρώπου ήταν και είναι η διατήρηση της καλής υγείας. Είναι κάτι που όλοι επιθυμούμε, ωστόσο δε δίνουμε τη δέουσα προσοχή. Ως εκ τούτου απευθυνόμαστε στους γιατρούς όταν εμφανισθεί το πρόβλημα και δεν αναγνωρίζουμε ούτε δίνουμε τη βαρύτητα που απαιτείται στην αξία της πρόληψης.

Είναι γεγονός ότι είμαστε ό,τι τρώμε ό,τι πίνουμε και ό,τι σκεφτόμαστε! Καταλαβαίνετε, λοιπόν, τη σημασία που έχει η διατροφή στην υγεία μας. Στο σημερινό άρθρο θα γίνει μία σύντομη αναφορά στις ευεργετικές επιδράσεις που έχει για τον οργανισμό μας η κατανάλωση ορισμένων λιπαρών ουσιών και πιο συγκεκριμένα των ω-3 λιπαρών οξέων. 

Η λέξη λίπος στην εποχή μας σχετίζεται με παχυσαρκία, παθήσεις και προβλήματα στην καρδιά. Είναι ένα συστατικό στο διαιτολόγιό μας, που προσπαθούμε να αποφύγουμε γιατί το έχουμε συσχετίσει με κάτι μη υγιεινό. Είναι όμως έτσι; Είναι πραγματικά το λίπος κάτι κακό για τον οργανισμό μας;
Εν μέρει ναι. Τα λίπη ανάλογα με κάποια χημικά χαρακτηριστικά τους διακρίνονται σε κορεσμένα, μονοακόρεστα και πολυακόρεστα. Τα κορεσμένα λίπη είναι τα ουσιαστικά βλαβερά συστατικά του διαιτολογίου μας. Περιέχονται γενικά στα πλήρη γαλακτοκομικά προϊόντα και στα κρέατα. Συστήνεται να μην υπερβαίνουν το 10% των ημερησίων αναγκών σε θερμίδες. Στα μονοακόρεστα λίπη (ελαιόλαδο) έχουν αποδοθεί, σε ορισμένες δοσολογίες, ευεργετικές ιδιότητες.
Τα πολυακόρεστα λίπη διακρίνονται και αυτά με τη σειρά τους σε δύο κατηγορίες: στα ω-3 και στα ω-6 λιπαρά οξέα. Δεν συντίθενται φυσιολογικά από τον ανθρώπινο οργανισμό.
Συνεπώς, πρέπει να συμπεριλαμβάνονται σε μια ολοκληρωμένη δίαιτα. Τα ω-6 βρίσκονται στους σπόρους τροφών του φυτικού βασιλείου, ενώ τα ω-3 στα ψάρια.
Τα ω-3 λιπαρά οξέα είναι πολύτιμα στη διατροφή μας. Αντίθετα με τα κορεσμένα λίπη, τα ω-3 λιπαρά οξέα προστατεύουν και συμβάλλουν στην πρόληψη και ρύθμιση πολλών ασθενειών, όπως η στεφανιαία νόσος, οι καρδιακές αρρυθμίες, η επανεμφάνιση εμφράγματος του μυοκαρδίου, τα εγκεφαλικά επεισόδια, τα ανοϊκά σύνδρομα, οι ανωμαλίες του ανοσοποιητικού συστήματος, ο καρκίνος του μαστού και του προστάτη, η κατάθλιψη, οι αρθρίτιδες καθώς και η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας στους ηλικωμένους.
Τα ω-3 λιπαρά οξέα ρυθμίζουν τις βίαιες φλεγμονώδεις επιθέσεις των κυττάρων σε άλλα κύτταρα, ενισχύουν την αντιοξειδωτική άμυνα του οργανισμού, ρυθμίζουν τη δίοδο των ηλεκτροχημικών μηνυμάτων στον εγκέφαλο και στα κύτταρα της καρδιάς.
Όσο υψηλότερα τα επίπεδα των ω-3 λιπαρών οξέων στο αίμα, τόσο μικρότερη και η πιθανότητα θανάτου από καρδιακή προσβολή, όσο και η πιθανότητα στεφανιαίας νόσου και τόσο καλύτερος ο έλεγχος των φλεγμονών στο σώμα.

Πιο συγκεκριμένα η κατανάλωσή τους σε επαρκή βαθμό:

  • Μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης αρρυθμιών, που μπορεί να οδηγήσουν σε αιφνίδιο καρδιακό θάνατο.
  • Μειώνει τα τριγλυκερίδια κατά 45% (τόσο σε νηστεία όσο και μεταγευματικά).
  • Μειώνει την ολική χοληστερόλη κατά 25%.
  • Αυξάνει την καλή χοληστερόλη HDL.
  • Μειώνει την συστολική αρτηριακή πίεση.
  • Μειώνει τις πιθανότητες σχηματισμού θρόμβων εμποδίζοντας τη συσσώρευση αιμοπεταλίων και συνεπώς, μειώνει τον κίνδυνο δημιουργίας θρόμβων που δύναται να οδηγήσει σε έμφραγμα.
  • Καθυστερεί το ρυθμό αύξησης της αθηρωματικής πλάκας και βελτιώνει την λειτουργία του ενδοθηλίου.
  • Ασκεί αντιφλεγμονώδη δράση, χρήσιμη σε ρευματοειδή αρθρίτιδα, ελκώδη κολίτιδα κλπ.
  • Αποτελεί βασικό συστατικό για την ομαλή ανάπτυξη των παιδιών, για το λόγο ότι έχουν κυρίαρχο ρόλο στην κατασκευή των μεμβρανών των εγκεφαλικών κυττάρων.

Σε αντίθεση, χαμηλά επίπεδα ω-3 λιπαρών οξέων, συνδέονται με κατάθλιψη, επιθετική συμπεριφορά, εγκεφαλικές βλάβες, διαταραχές της διάθεσης και της συγκέντρωση, της μνήμης, της προσοχής και της συμπεριφοράς.
Τροφές πλούσιες σε ω-3 λιπαρά είναι ο σολομός, ο λευκός τόνος σε νερό, η πέστροφα, το σαυρίδι, ο γαύρος, οι σαρδέλες, οι ρέγκες, ο κολιός, το σκουμπρί και, φυσικά, τα ιχθυέλαια.
Τα φαρμακευτικά ιχθυέλαια καθαρίζονται από επικίνδυνες ουσίες, όπως είναι ο υδράργυρος αλλά και άλλα βαριά μέταλλα, που δυστυχώς γεμίζουν τις θάλασσες οι διάφορες βιομηχανίες με τα απόβλητά τους και που πολλές φορές φτάνουν σε εμάς μέσω της κατανάλωσης μολυσμένων ψαριών.
Ολοκληρώνοντας, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο διαχωρισμό ανάμεσα στο μουρουνέλαιο και το ιχθυέλαιο. Το πρώτο προέρχεται από το συκώτι της μουρούνας και περιέχει σχετικά μικρή ποσότητα σε ω-3 και μεγάλη σε Α και D βιταμίνες (που μπορούν να προκαλέσουν υπερβιταμίνωση), ενώ το δεύτερο προέρχεται από το σωματικό λίπος των ψαριών και περιέχει μεγάλη συγκέντρωση μόνο ω-3 λιπαρών οξέων.


Γεωργούδης Παναγιώτης
Ιατρός Γενικής - Οικογενειακής Διατροφής
Επιμελητής Ε.Σ.Υ

 

Άρθρο απο την Εφημερίδα "ΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ"



 
Joomla SEO powered by JoomSEF

Τελευταία Νέα

Newsletter



Eγγραφείτε στο newsletter

Κλήρωση Βιβλίου