Web
Analytics
“Θαυματουργά” καρυκεύματα και υγεία - Ο Δρόμος για την Θεραπεία

“Θαυματουργά” καρυκεύματα και υγεία

Τα βότανα και τα μπαχαρικά που έχουμε στα ντουλάπια της κουζίνας μας ίσως είναι το κλειδί για την καλή υγεία, σύμφωνα με ένα πλήθος πρόσφατων μελετών. Πολλά από αυτά τα καρυκεύματα ήταν αναπόσπαστο μέρος της παραδοσιακής ιατρικής για αιώνες, αλλά μόνο τώρα η επιστήμη μελετά τις δυνατότητες αυτών των ισχυρών φυτικών τροφών, να καταπολεμούν τις ασθένειες. Μελέτες υποστηρίζουν ότι τα βότανα και τα μπαχαρικά, εκτός από το να τέρπουν τον ουρανίσκο μας, ίσως αποτελούν και ισχυρά όπλα ενάντια σε ένα πλήθος ασθενειών – από Αλτσχάιμερ έως καρκίνο και διαβήτη. Ακολουθούν κάποια από τα πιο υποσχόμενα καρυκεύματα.

Κανέλα

Μια πρόσφατη μελέτη υποστηρίζει ότι η κανέλα ίσως βοηθά στην επιβράδυνση ή ακόμα και στην αντιστροφή της νόσου του Αλτσχάιμερ, της πιο συνηθισμένης μορφής άνοιας. Ερευνητές από το πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ στο Ισραήλ τάιζαν πειραματόζωα στα οποία είχαν δημιουργήσει Αλτσχάιμερ με ένα εκχύλισμα από κανέλα. Μετά από τέσσερις μήνες, παρατήρησαν σημαντικά μειωμένο αριθμό αμυλοειδών πλακών (ένα χαρακτηριστικό γνώρισμα της ασθένειας) στους εγκεφάλους των πειραματόζωων, καθώς και μία βελτίωση σε νοητικά προβλήματα, όπως η διαταραχή της μνήμης (PLoS Onem, 2011; 6: e16564). Ωστόσο απαιτείται περισσότερη έρευνα για να δουν αν τα αποτελέσματα ισχύουν και για τους ανθρώπους, και να ανακαλύψουν πόση κανέλα απαιτείται για να έχει ευεργετική επίδραση.

Παλαιότερες μελέτες έχουν δείξει ότι η κανέλα – ακόμα και σε μικρές ποσότητες – μπορεί επίσης να φανεί χρήσιμη σε περιπτώσεις διαβήτη τύπου 2. Σε μια τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη δοκιμή, ερευνητές από το Πακιστάν, χώρισαν 60 ασθενείς με διαβήτη τύπου 2 σε 6 ομάδες: Οι ομάδες 1, 2 και 3 λάμβαναν αντίστοιχα 1, 3 και 6 γραμμάρια κανέλας την ημέρα (1 γραμμάριο είναι περίπου το ένα τέταρτο του κουταλιού) σε κάψουλες, ενώ οι ομάδες 4, 5 και 6 λάμβαναν κάψουλες με εικονικό φάρμακο (placebo).

Μετά από 40 ημέρες, όλες οι δόσεις κανέλας μείωσαν σημαντικά τη γλυκόζη στο αίμα, τα τριγλυκερίδια και την LDL χοληστερόλη (την «κακή» χοληστερόλη), καθώς και τα ολικά επίπεδα χοληστερόλης, ενώ δεν σημειώθηκαν σημαντικές αλλαγές στις ομάδες που έπαιρναν εικονικό φάρμακο.
Οι ερευνητές κατέληξαν στο ότι "η προσθήκη κανέλας στη διατροφή ατόμων με διαβήτη τύπου 2 θα μειώσει τους παράγοντες κινδύνου που σχετίζονται με το διαβήτη και τις καρδιαγγειακές παθήσεις" (Diabetes Care, 2003; 26: 3215-8).

Η κανέλα φαίνεται επίσης να έχει αντιφλεγμονώδη και αντιμικροβιακή δράση, ενώ επίσης επιδρά και κατά των όγκων (Crit Rev Food Sci Nutr, 2010; 50: 822-34).

Φασκόμηλο

Όπως η κανέλα, το φασκόμηλο έχει μελετηθεί για την επίδρασή του στη νόσο του Αλτσχάιμερ με ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Σε μία διπλή-τυφλή τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη δοκιμή, δόθηκε ένα υγρό εκχύλισμα του βοτάνου (60 σταγόνες/ημέρα) σε ασθενείς με Αλτσχάιμερ ήπιας έως και μέτριας μορφής, για τέσσερις μήνες.

Στο τέλος της μελέτης, η ομάδα που έπαιρνε το εκχύλισμα φασκόμηλου είχε καλύτερες επιδόσεις στη νοητική λειτουργία σε σύγκριση με την ομάδα placebo. Επίσης έδειξε λιγότερη ταραχή, σύμφωνα με τους ερευνητές (J Clin Pharm Ther, 2003; 28: 53-9).

Μία άλλη μελέτη που εξέτασε τους πιθανούς μηχανισμούς πίσω από την δράση του φασκόμηλου κατά του Αλτσχάιμερ, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το ροσμαρινικό οξύ – το δραστικό συστατικό του φασκόμηλου – μπορεί να παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς ασκεί νευροπροστατευτική και αντιοξειδωτική δράση ενάντια στην τοξικότητα που προκαλούν τα αμυλοειδή-βήτα και που χαρακτηρίζει το Αλτσχάιμερ (J Pharmacol Εxp Ther, 2006; 317: 1143-9).

Μία άλλη μελέτη υποστηρίζει ότι το φασκόμηλο ίσως αποτελεί αποτελεσματική θεραπεία για την υπερλιπιδαιμία – μη φυσιολογικά υψηλά επίπεδα λιπιδίων στο αίμα.

Σε σύγκριση με εικονικό φάρμακο (placebo). Το εκχύλισμα από φύλλα φασκόμηλου (μία κάψουλα 500mg κάθε οκτώ ώρες για δύο μήνες) μείωσε σημαντικά τα τριγλυκερίδια, την LDL («κακή») χοληστερόλη, την λιποπρωτεΐνη (VLDL, επίσης «κακή») και τα ολικά επίπεδα χοληστερόλης, ενώ αύξησε τα επίπεδα της HDL («καλής») χοληστερόλης – χωρίς παρενέργειες (Phytother Res, 2011 Apr 19; doi:10.1002/ptr.3506).

Κουρκουμάς

Η κουρκουμίνη, η κίτρινη χρωστική στον κουρκουμά (turmeric), αυτό το δημοφιλές ινδικό μπαχαρικό, φαίνεται να έχει δράση ενάντια σε ένα πλήθος ασθενειών και ειδικά στον καρκίνο. Εργαστηριακές μελέτες έχουν ανακαλύψει ότι η κουρκουμίνη μπορεί να σκοτώσει τα ανθρώπινα καρκινικά κύτταρα στο στήθος, τον προστάτη, το πάγκρεας, το στομάχι, το κόλον και τον οισοφάγο (Int J Oncol, 2009; 35: 867-72; J Huazhong Univ Sci Technolog Med Sci, 2011; 31: 530-4; Anticancer Res, 2001; 21: 873-8), ενώ έρευνα σε ζώα υποστηρίζει ότι η ουσία έχει επίδραση σε όλα τα στάδια της καρκινικής ανάπτυξης (Αltern Med Rev 2009; 14: 141-53).

Αν και αυτά τα ευρήματα δεν έχουν εφαρμοστεί σε ανθρώπους, κάποιες αρχικές δοκιμές που έχουν γίνει σε καρκινοπαθείς έχουν δώσει ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Σε μία, δόθηκε συμπλήρωμα turmeric (ισοδύναμο με 36-180mg κουρκουμίνη) σε 15 ασθενείς με προχωρημένο καρκίνο του παχέος εντέρου, κάθε μέρα για τέσσερις μήνες. Πέντε ασθενείς είδαν την κατάστασή τους να σταθεροποιείται ενώ σε άλλους φάνηκε υποχώρηση του καρκίνου (Clin Cancer Res, 2001; 7: 1894-900).

H κουρκουμίνη μπορεί επίσης να βοηθήσει ενάντια σε γαστρεντερικά προβλήματα όπως η δυσπεψία, η λοίμωξη από ελικοβακτηρίδιο του πυλωρού, το πεπτικό έλκος, το σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, η νόσος του Crohn και η ελκώδης κολίτιδα (Altern Med Rev, 2009; 14: 141-53). Σε δοκιμή με 25 πάσχοντες από πεπτικό έλκος, δόθηκαν στους ασθενείς 600mg κουρκουμίνης πέντε φορές την ημέρα για διάστημα 12 εβδομάδων. Σχεδόν οι μισοί από αυτούς δεν είχαν έλκη μετά από τέσσερις εβδομάδες και μετά το τέλος της μελέτης, το 76 τοις εκατό δεν έπασχε από έλκη (Southeast Asian J Trop Med Public Health, 2001; 32: 208-15).

Σε μία άλλη έρευνα φαίνεται ότι η κουρκουμίνη μπορεί να είναι χρήσιμη σε περιπτώσεις αρθρίτιδας. Σε μια προκαταρκτική τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη δοκιμή, 1200mg κουρκουμίνης την ημέρα βελτίωσαν αποτελεσματικά το οίδημα στις αρθρώσεις, την πρωινή δυσκαμψία και την κίνηση σε ασθενείς με ρευματοειδή αρθρίτιδα – τα ευρήματα υποστηρίζονταν τόσο από εργαστηριακά στοιχεία όσο και από στοιχεία από πειραματόζωα (Altern Med Rev, 2009; 14: 141-53; Int J Mol Med, 2007; 20: 365-72).

Τζίντζερ

Το τζίντζερ (πιπερόριζα) είναι γνωστό για τις αντιεμετικές του ιδιότητες – την ικανότητά του να ελέγχει τη ναυτία και τον εμετό. Μάλιστα, μελέτες δείχνουν ότι όχι μόνο έχει καλύτερα αποτελέσματα από το εικονικό φάρμακο (placebo) αλλά είναι επίσης τόσο αποτελεσματικό όσο και το αντιεμετικό φάρμακο μετοκλοπραμίδη (Br J Anaesth, 2000; 84: 367-71). Πιο πρόσφατες μελέτες, ωστόσο, επικεντρώνονται στην αντικαρκινική δυναμική του τζίντζερ. Σε μια εργαστηριακή μελέτη από επιστήμονες στο πανεπιστήμιο της Τζόρτζια στην Ατλάντα, εκχύλισμα από τζίντζερ είχε σημαντική δράση στην αποτροπή της ανάπτυξης καρκινικών κυττάρων του προστάτη.

Επιπλέον, πειράματα σε ζώα έδειξαν ότι ο εκχύλισμα αντιστρέφει την εξέλιξη των όγκων κατά 56 τοις εκατό – χωρίς τοξικότητα (Br J Nutr, 2011, Aug 18: 1-12). Ωστόσο, αυτά τα αποτελέσματα ίσως δεν μπορούν να έχουν εφαρμογή και στους ανθρώπους.

Το τζίντζερ έχει επίσης ένα μεγάλο εύρος αντιφλεγμονώδους δράσης (J Med Food, 2005; 8: 125-32), που δείχνει ότι ίσως είναι ευεργετικό σε περιπτώσεις άσθματος ή αρθρίτιδας.

Κόκκινη πιπεριά

Μπορεί η καυτερή κόκκινη πιπεριά να είναι η απάντηση στο πρόβλημα της παχυσαρκίας; Ίσως αποτελεί ένα μικρό κομμάτι του παζλ, υποστηρίζουν οι ερευνητές από το Αμερικανικό πανεπιστήμιο Purdue. Στη δοκιμή έξι εβδομάδων που πραγματοποίησαν, 25 μη-υπέρβαρα άτομα – στα 13 από αυτά άρεσε το καυτερό φαγητό ενώ στα 12 από αυτά, όχι –κατανάλωναν γεύματα με πιπέρι καγιέν σε σκόνη.

Οι ερευνητές σύγκριναν την επίδραση του να τρώει κανείς ένα απλό γεύμα ή ένα πικάντικο γεύμα (με 1gr ή μισό κουταλάκι καγιέν) στην καύση θερμίδων και την όρεξη. Ανακάλυψαν ότι τα γεύματα με καγιέν σχετίζονταν με μείωση της πείνας και μεγαλύτερη καύση θερμίδων, ειδικά σε εκείνους που δεν κατανάλωναν το μπαχαρικό συχνά (Physiol Behav, 2011; 102; 251-8).

"Οι διατροφικές αλλαγές που δεν απαιτούν μεγάλη προσπάθεια, όπως η προσθήκη κόκκινου πιπεριού στα γεύματα, μπορούν να είναι πραγματοποιήσιμες και ευεργετικές μακροπρόθεσμα, ειδικά όταν συνδυάζονται με άσκηση και υγιεινή διατροφή," αναφέρει ο ερευνητής Richard Mattes.

Η κόκκινη πιπεριά φαίνεται να έχει και άλλα οφέλη επίσης. Η καψαϊκίνη – το κύριο πικάντικο συστατικό στις κόκκινες πιπεριές – έχει χρησιμοποιηθεί
τοπικά (σε αλοιφές) για την αντιμετώπιση του πόνου σε διάφορες περιπτώσεις, με μεγάλη επιτυχία (Phytother Res, 2010; 24: 1877-85). Επίσης υπάρχουν ενδείξεις ότι είναι αποτελεσματική ως αντικαρκινικός παράγοντας. Μια πρόσφατη μελέτη έδειξε ότι η καψαϊκίνη μπορούσε να εμποδίσει την ανάπτυξη ανθρώπινων καρκινικών του στήθους (Hum Exp Toxicol, 2011 Feb 7).

Άλλα θεραπευτικά βότανα και μπαχαρικά

Μαϊντανός: Είναι γνωστός ως αποτελεσματική λύση για δροσερή αναπνοή, ωστόσο ο μαϊντανός μπορεί επίσης να βοηθήσει στην πρόληψη από τον καρκίνο του μαστού – τουλάχιστον σύμφωνα με εργαστηριακές μελέτες και πειράματα σε ζώα (που ίσως όμως δεν έχουν την ίδια εφαρμογή και στον άνθρωπο). Το φλαβονοειδές απιγενίνη που περιέχει μείωσε τη συχνότητα εμφάνισης όγκων στο στήθος σε πειραματόζωα, και απέτρεψε την ανάπτυξη ανθρώπινων καρκινικών κυττάρων (Cancer Prev Res, 2011; 4: 1316-24).

Κύμινο: Μία πρόσφατη μελέτη σε πειραματόζωα ανέφερε ότι το κύμινο έχει αντι-στρες, αντιοξειδωτική δράση και επίσης ενισχύει τη μνήμη (Pharm Biol, 2011; 49: 702-8). Όμως πάλι, απαιτούνται μελέτες για να επιβεβαιωθεί ότι έχει τα ίδια αποτελέσματα και στον άνθρωπο.

Κορίανδρος: Αυτό το βότανο μπορεί να βοηθήσει στην αποτοξίνωση του σώματος. Ο ερευνητής Dr Yoshiaki Omura ανακάλυψε ότι οι ασθενείς απέβαλαν περισσότερα τοξικά μέταλλα μετά την κατανάλωση μίας βιετναμέζικης σούπας που περιείχε το βότανο (Acupunct Electrother Res, 1995; 20: 195-229).

Επίσης, όταν σε ασθενείς που είχε ανιχνευτεί υδράργυρος, δινόταν συμπλήρωμα με κορίανδρο (100mg την ημέρα, τέσσερις φορές την ημέρα) για μερικές εβδομάδες, ο υδράργυρος εξαφανιζόταν (Acupunct Electrother Res, 1996; 21: 133-60).

Ρίγανη: Σε μία μελέτη που σύγκρινε την αντιοξειδωτική ικανότητα εννέα βοτάνων, η ρίγανη ήταν στην κορυφή – τόσο στην φρέσκια όσο και στην αποξηραμένη μορφή της (Int J Food Sci Nutr, 2011; 62: 219-25). Μελέτες επίσης αποδεικνύουν ότι η ρίγανη έχει αντιμυκητιασικές και αντιβακτηριδιακές ιδιότητες (Curr Med Chem, 2003; 10: 813-29).

 

Joanna Evans - WDDTY
Holistic Life

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Joanna Evans

Δημοσιογράφος υγείας, σε ιστοσελίδες του εξωτερικού.

Κολύμβηση

Video

O Δρόμος για την Θεραπεία αποτελεί το site στον χώρο της υγείας, που απευθύνεται σε ασθενείς, ενημερώνοντάς τους για θέματα κλασικής ιατρικής αλλά και εναλλακτικών θεραπειών.

Η ιστοσελίδα περιέχει πληροφορίες και άρθρα, με σκοπό την ενημέρωση και μόνο. Στην περίπτωση που θέλετε να εφαρμόσετε μία θεραπεία που αναγράφεται στο dromostherapeia.gr, επιβάλλεται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας. Η πληροφόρηση που δίνεται εδώ δεν είναι, δεν μπορεί και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σαν βάση για διάγνωση ή επιλογή θεραπείας.
Ο dromostherapeia.gr δεν φέρει καμία ευθύνη για τυχόν λάθη ή παραλείψεις ή οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει που να έχει σχέση με υλικό που περιλαμβάνεται σ’ αυτήν.