Web
Analytics
Φυσικές λύσεις για το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών - Ο Δρόμος για την Θεραπεία

Φυσικές λύσεις για το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών

Μία από τις πιο κοινές ορμονικές διαταραχές στις γυναίκες, το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών είναι ένα σύνολο συμπτωμάτων που συνήθως περιλαμβάνουν απώλεια ή ακανόνιστη περίοδο, υπερβολική τριχοφυΐα στο πρόσωπο και στο σώμα, ακμή, προβλήματα γονιμότητας, παχυσαρκία και αντίσταση στην ινσουλίνη – όταν τα κύτταρα του σώματος αποτυγχάνουν να αποκριθούν στη συνήθη επίδραση της ινσουλίνης.

Το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών υπολογίζεται ότι αφορά τουλάχιστον 1 στις 10 γυναίκες, ηλικίας 20 έως 40 ετών. Σήμερα, συνεχίζει να αποτελεί ένα σοβαρό ενδοκρινολογικό πρόβλημα, το οποίο, όπως υποστηρίζουν τα επιστημονικά δεδομένα έχει διαφορετικές μορφές κλινικής έκφρασης. Το σύνδρομο των πολυκυστικών ωοθηκών συνίσταται σε πολύπλοκη ορμονική και μεταβολική διαταραχή, που επηρεάζει τον οργανισμό με πολλούς τρόπους και, από την ενδοκρινολογική πλευρά, ιδιαίτερα τον αναπαραγωγικό άξονα. Οι διάφορες κλινικές εκδηλώσεις περιλαμβάνουν ακμή, τριχοφυΐα διαφορετικής βαρύτητας ή και τα δύο, ποικίλες εκφράσεις διαταραχών της εμμήνου ρύσεως, υπογονιμότητα και παχυσαρκία.

Για να διαγνωστεί, θα πρέπει να υπάρχουν δύο τουλάχιστον από τα ακόλουθα συμπτώματα:

  • Ακανόνιστη ή σπάνια περίοδος
  • Ψηλά επίπεδα ανδρογόνων (ανδρικές ορμόνες όπως η τεστοστερόνη)
  • Κύστες στην επιφάνεια των ωοθηκών.

Η χρήση αντισυλληπτικών χαπιών χρησιμοποιείται για τη ρύθμιση των ορμονών και την εξάλειψη των συμπτωμάτων, ωστόσο εμφανίζει αρκετές παρενέργειες, από καρκίνο του μαστού μέχρι χαμηλή libido.1 Ευτυχώς, υπάρχουν πολλές εναλλακτικές επιλογές για το πρόβλημα του συνδρόμου πολυκυστικών ωοθηκών.

Ακολουθούν μερικές από αυτές, που λειτουργούν, σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες:

Διατηρήστε ένα υγιές βάρος

Αν είστε υπέρβαρες, ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους να καταπραΰνετε τα κλασικά συμπτώματα του συνδρόμου πολυκυστικών ωοθηκών, είναι να χάσετε βάρος. Οι υπέρβαρες γυναίκες έχουν χαμηλότερα επίπεδα δεσμευτικής σφαιρίνης των ορμονών του φύλου (SHBG) στο αίμα τους και αυτή η έλλειψη μπορεί να επιφέρει ψηλότερα επίπεδα τεστοστερόνης που με τη σειρά της μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα του σύνδρομου πολυκυστικών ωοθηκών όπως η τριχοφυΐα στο πρόσωπο και η ακμή. Ακόμα και μία μέτρια απώλεια βάρους (περίπου 5%) μπορεί να εξισορροπήσει ορμόνες, να ρυθμίσει τον έμμηνο κύκλο και να ενισχύσει τις πιθανότητες ωορρηξίας και εγκυμοσύνης.2

Ασκηθείτε

Η φυσική δραστηριότητα δεν βοηθά απλώς στην απώλεια βάρους, μπορεί επίσης να βελτιώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη και ακόμα και να μειώσει τον αριθμό των κυστών στην επιφάνεια των ωοθηκών (το μεγάλο πλήθος κυστών είναι χαρακτηριστικών του συνδρόμου), τουλάχιστον σύμφωνα με τα αποτελέσματα μία μικρής μελέτης.3 Δοκιμάστε να συμπεριλάβετε περπάτημα, τρέξιμο ή ποδηλασία στην καθημερινή σας ρουτίνα άσκησης, ή ακόμα καλύτερα, δοκιμάστε να ασκηθείτε στη γιόγκα. Σύμφωνα με μελέτη, μία ώρα την ημέρα γιόγκα για τρεις μήνες είχε καλύτερα αποτελέσματα από ένα πρόγραμμα συμβατικής άσκησης στη ρύθμιση των επιπέδων της τεστοστερόνης και της ωχρινοτρόπου ορμόνης (LH), τα ψηλά επίπεδα της οποίας είναι συνηθισμένα στο σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών και ίσωςσυμβάλλουν στα συμπτώματα. Επίσης η γιόγκα συνέβαλλε στη βελτίωση της συχνότητας της περιόδου σε έφηβες με σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών.4

Βελτιώστε τη διατροφή σας

Υπάρχει ένα πλήθος από διαφορετικά είδη διατροφής που δρουν ευεργετικά στην αντιμετώπιση των πολυκυστικών ωοθηκών – και αυτό δεν οφείλεται μόνο στο ότι οδηγούν σε απώλεια βάρους. Ιδανικά, επισκεφτείτε έναν εξειδικευμένο διατροφολόγο που μπορεί να σας προτείνει ένα εξατομικευμένο σχέδιο διατροφής. Παρακάτω αναφέρονται κάποιες από τις διατροφικές συνήθειες που φαίνεται να έχουν ευεργετικό αποτέλεσμα, σύμφωνα με τις κλινικές μελέτες μέχρι τώρα, που επικεντρώνονταν σε υπέρβαρες ή παχύσαρκες γυναίκες με σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών. Επιλέξτε μία διατροφή που θα μπορέσετε να διατηρήσετε για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Η δίαιτα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη βασίζεται στον γλυκαιμικό δείκτη των τροφών και βελτιώνει την ευαισθησία στην ινσουλίνη, την ρύθμιση του εμμηνορροϊκού κύκλου και την ποιότητα της ζωής σε σύγκριση με μία συμβατική υγιεινή διατροφή που περιλαμβάνει μειωμένες θερμίδες, χαμηλό λίπος και μέτρια έως υψηλή κατανάλωση υδατανθράκων.5

Η δίαιτα υψηλής πρωτεΐνης και χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη βασίζεται στο γλυκαιμικό φορτίο των τροφών και βελτιώνει σημαντικά την ευαισθησία στην ινσουλίνη σε σύγκριση με μία παραδοσιακή δίαιτα χαμηλών θερμίδων.6

Μία αντι-φλεγμονώδη δίαιτα βασισμένη στη μεσογειακή διατροφή – χαμηλή σε ωμέγα -6 λιπαρά οξέα και πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα – βελτίωσε το ορμονικό προφίλ και περισσότερες από το 60 τοις εκατό των γυναικών κατάφεραν να επαναφέρουν τον φυσιολογικό εμμηνορροϊκό κύκλο τους.7

Η κετογονική δίαιτα (χαμηλοί υδατάνθρακες, υψηλό λίπος, επαρκής ποσότητα πρωτεΐνης) μείωσε τα επίπεδα ινσουλίνης σε κατάσταση νηστείας καθώς και την τεστοστερόνη και άλλα επίπεδα ορμονών σε μία μικρή προκαταρκτική μελέτη.8

Γλυκαιμικός δείκτης Vs Γλυκαιμικό φορτίο

Ο γλυκαιμικός δείκτης (GI) κατατάσσει τις τροφές που περιέχουν υδατάνθρακα με βάση το πόσο πολύ αυξάνουν το σάκχαρο στο αίμα, ενώ το γλαυκαιμικό φορτίο (GL) λαμβάνει υπόψη την ποσότητα υδατανθράκων σε μία μερίδα φαγητού μαζί με το πόσο γρήγορα ανεβάζει το σάκχαρο στο αίμα.

Δοκιμάστε βότανα

Διάφορα βότανα, συμπεριλαμβανομένων των Vitex Agnus Castus (λυγαριά), Cimicifuga racemosa (black cohosh) και Cinnamomum cassia (κινέζικη κανέλα) μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων του συνδρόμου πολυκυστικών ωοθηκών, που συμπεριλαμβάνουν την ακανόνιστη περίοδο, την υπογονιμότητα και την ανισορροπία ορμονών.9 Συμβουλευτείτε έναν ειδικό στη βοτανοθεραπεία που θα σας προτείνει την κατάλληλη βοτανική παρασκευή στην κατάλληλη δοσολογία για την περίπτωσή σας.

Δοκιμάστε μανιτάρια

Αν αντιμετωπίζετε πρόβλημα με τον εμηννορροϊκό κύκλο σας, όπως συχνά συμβαίνει στο σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών (ένα σημαντικό πρόβλημα, για μία γυναίκα που επιθυμεί να μείνει έγκυος) κάποια είδη μανιταριών μπορούν να βοηθήσουν. To εκχύλισμα από το μανιτάρι maitake (Grifola frondosa) βρέθηκε ότι προάγει την ωορρηξία σε ασθενείς με σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών και ίσως να αποτελεί μία χρήσιμη εναλλακτική λύση αντί για την κιτρική κλομιφαίνη, το συμβατικό φάρμακο που επιφέρει ωορηξία και το οποίο όμως δεν λειτουργεί περίπου στο ένα τρίτο των γυναικών.10

(Προτεινόμενη δοσολογία: Δοκιμάστε κάψουλες Maitake 500mg και ακολουθήστε τις οδηγίες της συσκευασίας.)

Πιείτε τσάι μέντας

Η κατανάλωση βοτανικού αφεψήματος μέντας δύο φορές την ημέρα για ένα μήνα μείωσε σημαντικά τα επίπεδα τεστοστερόνης σε μία μελέτη γυναικών με σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών. Αν και δεν είχε αποτέλεσμα και στην μείωση της τριχοφυΐας, όπως έλπιζαν οι ερευνητές, μπορεί πιθανώς να χρειάζεται πιο μακροχρόνια χρήση για να έχει και αυτό το αποτέλεσμα.11

Λαμβάνετε βιταμίνες του συμπλέγματος Β και βιταμίνη D

Η Ινοσιτόλη που ανεπίσημα αναφέρεται ως βιταμίνη Β8, μπορεί να βοηθήσει στη ρύθμιση της ωορρηξίας και επίσης στην απώλεια βάρους.12 Μία μορφή ινοσιτόλης που ονομάζεται μυο-ινοσιτόλη μπορεί να μειώσει την ινσουλίνη και τα επίπεδα τεστοστερόνης και επίσης να βελτιώσει τα σκυμπτώματα ακμής και τριχοφυΐας.13

(Συνιστώμενη δόση: 100mg δύο φορές την ημέρα, μπορεί να χρειαστεί 3-6 μήνες για να δείτε αποτέλεσμα)

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β μπορεί να βοηθήσουν αν υπάρχει θέμα υπογονιμότητας. Σε μία μελέτη γυναικών με σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών με αντίσταση στην ινσουλίνη που λάμβαναν θεραπεία υπογονιμότητας, εκείνες που έπαιρναν βιταμίνες Β είχαν μεγαλύτερα ποσοστά εγκυμοσύνης σε σύγκριση με όσες έπαιρναν μετφορμίνη, ένα φάρμακο κατά του διαβήτη που δίνεται συνήθως σε γυναίκες που υποφέρουν από πολυκυστικές και επιθυμούν μία εγκυμοσύνη.14

(Συνιστώμενη δοση: Δοκιμάστε ένα σύμπλεγμα βιταμινών Β-50 καθημερινά, 50mg κάθε μίας από τις κύριες βιταμίνες Β)

Η έλλειψη βιταμίνης D μπορεί να σχετίζεται με το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών,15 και μελέτες υποστηρίζουν ότι η συμπλήρωση βιταμίνης D μπορεί να βελτιώσει την συχνότητα των περιόδων, τον μεταβολισμό της γλυκόζης και την ευαισθησία στην ινσουλίνη, ενώ επίσης μειώνει τα επίπεδα ανδρο - γόνων που παίζουν σημαντικό ρόλο στην ακμή και την έντονη τριχοφυΐα.16

(Συνιστώμενη δόση: 2.000-3.000 IU/ημέρα)

Λάβετε άλλα συμπληρώματα διατροφής

Η συμπλήρωση με τα ακόλουθα θρεπτικά συστατικά μπορεί να βοηθήσει πολύ, σύμφωνα με μελέτες. Ωστόσο, είναι καλό να συμβουλευτείτε έναν εξειδικευμένο επαγγελματία υγείας που θα σας προτείνει αυτό που είναι καλύτερο για εσάς, με βάση τα δικά σας συμπτώματα.

N-ακετυλοκυστεΐνη (NAC)

Αυτό το αμινοξύ φαίνεται να είναι εξίσου αποτελεσματικό όπως και το φάρμακο μετφορμίνη στη ρύθμιση της ινσουλίνης και τη μείωση των επιπέδων τεστοστερόνης, ενώ συμβάλλει στη μείωση της έντονης τριχοφυΐας και στη ρύθμιση τους εμμηνορροϊκού κύκλου.17

(Συνιστώμενη δόση: 600mg τρεις φορές την ημέρα)

Άλφα-λιποϊκό οξύ

Αυτό το φυσικό λιπαρό οξύ μπορεί να βελτιώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη περισσότερο από 13%.18

(Συνιστώμενη δόση: 600mg δύο φορές την ημέρα)

Ωμέγα – 3 λιπαρά

Αυτά τα σημαντικά λιπαρά οξέα που βρίσκονται στα ψάρια όπως ο σολομός, μπορούν να βοηθήσουν στην ισορροπία των επιπέδων των ορμονών σε γυναίκες με σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών.19

(Συνιστώμενη δόση: 2,4g καθημερινά)

Σκεφτείτε να κάνετε βελονισμό

Ο βελονισμός φαίνεται να είναι μία ασφαλής και αποτελεσματική θεραπεία για το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών. Φαίνεται να βοηθά με διάφορους τρόπους, συμπεριλαμβανομένων της αύξησης της κυκλοφορίας του αίματος και τη μείωση του αριθμού των κύστεων στις ωοθήκες, της αύξησης της ευαισθησίας στην ινσουλίνη, της βοήθειας στην απώλεια βάρους και στη μείωση του στρες.20

 

Συγγραφέας άρθρου: Γουίλιαμ Τάιλερ, ND

 

Βιβλιογραφικές αναφορές

  1. BMCWomensHealth,2019;19:72;AnnuRevSexRes,2004;15:297-320.
  2. EndocrinolMetabClinNorthAm,2006;35:137-55.
  3. FertilSteril,2011;95:2696-9.
  4. JAlternComplementMed,2013;19:153-60.
  5. AmJClinNutr,2010;92:83-92.
  6. JAmCollNutrm2012;31:17-25.
  7. NAmJMedSci,2015;7:310-6.
  8. NutrMetab(Lond),2005;2:35.
  9. BMCComplementAlternMed,2014;14:511.
  10. JAlternComplementMed,2010;16:1295-9.
  11. PhytotherRes,2010;24:186-8.
  12. EurRevMedPharmacolSci,2003;7:151-9.
  13. GynecolEndocrinol,2009;25:508-13.
  14. FertilSteril,2007;88:227-30.
  15. GynecolPol,2013;84:456-60.
  16. JObstetGynecolRes,2018;44:270-7; JEndocrinolInvest,2011;34:757-63.
  17. EurJObstetGynecolReprodBiol,2011;159:127-31.
  18. JDiabetesSciTechnol,2010;4:359-64.
  19. AmJClinNutr,2011;93:652-62.
  20. GynecolEndocrinol,2010;26:473-8.

 

 

 

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Holistic Life

Το περιοδικό Holistic Life ασχολείται συστηματικά -βάσει διεθνών επιστημονικών ερευνών που αφορούν τις συμπληρωματικές/εναλλακτικές θεραπείες- με τη μη συμβατική ιατρική, την ιπποκρατική ιατρική, τη διατροφή, τα νέα υγείας και διατροφής, τη βοτανοθεραπεία, την ανθρωποσοφία και την ποιότητα ζωής. 

Ιστότοπος: https://www.holisticlife.gr

Κολύμβηση

Video

O Δρόμος για την Θεραπεία αποτελεί το site στον χώρο της υγείας, που απευθύνεται σε ασθενείς, ενημερώνοντάς τους για θέματα κλασικής ιατρικής αλλά και εναλλακτικών θεραπειών.

Η ιστοσελίδα περιέχει πληροφορίες και άρθρα, με σκοπό την ενημέρωση και μόνο. Στην περίπτωση που θέλετε να εφαρμόσετε μία θεραπεία που αναγράφεται στο dromostherapeia.gr, επιβάλλεται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας. Η πληροφόρηση που δίνεται εδώ δεν είναι, δεν μπορεί και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σαν βάση για διάγνωση ή επιλογή θεραπείας.
Ο dromostherapeia.gr δεν φέρει καμία ευθύνη για τυχόν λάθη ή παραλείψεις ή οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει που να έχει σχέση με υλικό που περιλαμβάνεται σ’ αυτήν.