Web
Analytics
Αλήθειες και μύθοι για το γρήγορο φαγητό - Ο Δρόμος για την Θεραπεία

Αλήθειες και μύθοι για το γρήγορο φαγητό

02 Ιουλ 2011

Σε μύθους αναδεικνύει μια νέα μελέτη τη σύσταση «να τρώτε λίγο και απ' όλα για να μην παχύνετε» και το δόγμα «δεν υπάρχουν καλά και κακά τρόφιμα αλλά καλές και κακές συνήθειες». Οπως έδειξε, υπάρχουν τρόφιμα που μας παχαίνουν και άλλα που μας αδυνατίζουν ακόμα και όταν δεν υπερβαίνουμε τις θερμίδες που καθημερινά συνιστώνται για να διατηρήσουμε σταθερό το βάρος μας.

Σε μύθους αναδεικνύει μια νέα μελέτη τη σύσταση «να τρώτε λίγο και απ' όλα για να μην παχύνετε» και το δόγμα «δεν υπάρχουν καλά και κακά τρόφιμα αλλά καλές και κακές συνήθειες». Όπως έδειξε, υπάρχουν τρόφιμα που μας παχαίνουν και άλλα που μας αδυνατίζουν ακόμα και όταν δεν υπερβαίνουμε τις θερμίδες που καθημερινά συνιστώνται για να διατηρήσουμε σταθερό το βάρος μας.

Στη μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «New England Journal of Medicine», αναλύθηκαν στοιχεία που είχαν συλλεχθεί σε μία 20ετία από περισσότερους από 120.000 υγιείς, μη παχύσαρκους εθελοντές.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης, το μέσο σωματικό βάρος αυξανόταν κατά 1,6 κιλά κάθε τέσσερα χρόνια – ή συνολικά κατά 8,1 κιλά στη διάρκεια της 20ετίας.

Η αύξηση αυτή σχετιζόταν στενά με τις διατροφικές συνήθειες των εθελοντών, ενώ σε όσους προτιμούσαν ανθυγιεινά τρόφιμα ήταν μεγαλύτερη: κάθε πακέτο πατατάκια την ημέρα προκαλούσε στην τετραετία πρόσθετη αύξηση του σωματικού βάρους κατά 770 γρ., κάθε μερίδα τηγανητές πατάτες κατά 580 γρ., κάθε αναψυκτικό με ζάχαρη κατά 200 γρ. και κάθε μερίδα κόκκινο ή επεξεργασμένο κρέας το αύξανε κατά 800 γρ. επιπλέον.

Αντιθέτως, κάθε γιαούρτι βοηθούσε τους εθελοντές να παχύνουν κατά 400 γρ. λιγότερο από το αναμενόμενο ενώ κάθε μερίδα φρούτων και ξηρών καρπών «έκοβε» από το αναμενόμενο βάρος 200 γρ.

«Τα ευρήματα αυτά είναι αντίθετα με την ώς τώρα κοινή πεποίθηση ότι το κλειδί για να διατηρήσουμε το σωματικό βάρος μας είναι να τρώμε τα πάντα αλλά με μέτρο» δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής δρ Ντάριους Μοτσαφάριαν, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Επιδημιολογίας του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, στη Βοστώνη. «Είναι επίσης μύθος ότι δεν υπάρχουν καλά και κακά τρόφιμα.

Τα στοιχεία μάς αποκαλύπτουν μια επιδημία παχυσαρκίας εν εξελίξει: δεν αφορούν ένα μικρό ποσοστό του πληθυσμού που τρώει ανεξέλεγκτα και μοιραία παχαίνει αλλά το σύνολο του πληθυσμού που αργά αλλά σταθερά παρουσιάζει αύξηση του σωματικού βάρους του – συχνά δίχως να το αντιλαμβάνεται».

Όλα γρήγορα

«Ο γρήγορος τρόπος ζωής έχει επηρεάσει και διαμορφώσει και τη διατροφή μας με δυσάρεστες επιπτώσεις» λέει ο κλινικός διαιτολόγος - βιολόγος Χάρης Δημοσθενόπουλος, προϊστάμενος του Διαιτολογικού Τμήματος στο Λαϊκό Νοσοκομείο Αθηνών.

«Τρεφόμαστε όλο και συχνότερα με γεύματα παρασκευασμένα έξω από το σπίτι και στηριζόμαστε ολοένα περισσότερο σε υλικά τυποποιημένα, κατεψυγμένα και προμαγειρεμένα, αντί για φρέσκα. Οι αλλαγές αυτές έχουν άμεση επίπτωση στην υγεία μας, διότι η τροφή μας αφενός γίνεται πιο φτωχή σε βασικά θρεπτικά συστατικά, αφετέρου εμπλουτίζεται ασταμάτητα με θερμίδες και λίπη».

Η κυριότερη αλλαγή που έχει συντελεστεί τις τελευταίες δεκαετίες και έχει αντίκτυπο στη διατροφή μας είναι η μεγάλη ανάπτυξη του φαινομένου των fast food, κατά τον κ. Δημοσθενόπουλο. «Τρόφιμα όπως τα χάμπουργκερ, οι τηγανητές πατάτες, η πίτσα, το τηγανητό κοτόπουλο και τα αναψυκτικά με ζάχαρη αποτελούν για μεγάλο μέρος του ελληνικού πληθυσμού, και δυστυχώς κυρίως για τα νέα παιδιά, καθημερινό ή σχεδόν καθημερινό φαγητό» λέει.

Όντως, έρευνα που πραγματοποίησε πριν από λίγα χρόνια το Ιδρυμα Αριστείδης Δασκαλόπουλος σε 1.300 εθελοντές ηλικίας άνω των 15 ετών έδειξε πως ο ένας στους τρεις νέους ηλικίας κάτω των 24 ετών τρώει σε ταχυφαγείο μία ή περισσότερες φορές την εβδομάδα ενώ ένας στους πέντε παραγγέλνει φαγητό απέξω με την ίδια συχνότητα.

Σουβλάκια, σάντουιτς, μπέργκερ, πίτσες, πίτες, τηγανητές πατάτες και σαλάτες είναι με την αναγραφόμενη σειρά οι κυριότερες επιλογές όταν τρώνε σε ταχυφαγείο, ενώ όταν παραγγέλνουν απέξω προτιμούν πίτσες, σουβλάκια, ψητά, μακαρονάδες και εν συνεχεία μπέργκερ, μαγειρευτά και σαλάτα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα.

Θερμιδική «βόμβα»

Τα γρήγορα φαγητά, όμως, κατά κανόνα κολυμπάνε στα λίπη, το αλάτι και τις θερμίδες – και αν αυτό είναι αναμενόμενο για τις πίτσες και την καρμπονάρα, είναι λιγότερο αναμενόμενο για τα σουβλάκια ή ακόμα και τις σαλάτες. Ωστόσο η αλήθεια μπορεί να μας εκπλήξει.

«Ανάλογα με το τι διαλέγει κάποιος, μπορεί ένα σουβλάκι από σχετικά ανώδυνο να μετατραπεί σε θερμιδική... βόμβα» λέει ο κ. Δημοσθενόπουλος. «Το σκέτο καλαμάκι κοτόπουλο, λ.χ., έχει 130 θερμίδες και το χοιρινό 180. Το σουβλάκι πίτα κεμπάπ όμως έχει 420 θερμίδες και μία σκέτη πίτα λαδωμένη 300, όταν αλάδωτη έχει τις μισές».

Ακόμα και οι σαλάτες χρειάζονται προσοχή διότι, εν αντιθέσει με τις παραδοσιακές που έχουν λίγο ελαιόλαδο, οι «σύγχρονες» με τις διάφορες σος περιέχουν υπερβολικές θερμίδες και λίπη. Αρκεί να αναφερθεί πως ενώ μια κρητική σαλάτα με λαχανικά, ντομάτα, φέτα, ελιές, παξιμάδι και ελαιόλαδο έχει 360 θερμίδες, η Caesar's έχει περίπου 500 και η σαλάτα του σεφ 640!

Ούτε καν ένα απλό σάντουιτς ζαμπόν - τυρί δεν είναι πάντοτε αυτό που φαίνεται: «Το κλασικό ψωμάκι για σάντουιτς έχει περίπου 280 θερμίδες (όσες δηλαδή 4 φέτες του τοστ!), ενώ η μπαγκέτα περίπου 300» διευκρινίζει ο κ. Δημοσθενόπουλος.

Ατέλειωτα λίπη

Εκτός από τις θερμίδες, τα περισσότερα «γρήγορα» φαγητά περιέχουν και πάρα πολλά λίπη. Ετσι, 100 γρ. τηγανητές πατάτες περιέχουν 18-36 γρ. λίπους ανάλογα με το αν είναι φρέσκιες ή προτηγανισμένες, ενώ τα μπέργκερ έχουν 8-28 γρ. λίπους ανάλογα με το τι άλλο περιέχουν εκτός από μπιφτέκι, λαχανικά και κέτσαπ (αυτή είναι η πιο «λάιτ» εκδοχή).

Αντίστοιχα, μία πίτα (τυρόπιτα, ζαμπονόπιτα κ.λπ.) έχει 20-35 γρ. λίπους και μία μερίδα κοτομπουκιές (nuggets) 20-40 γρ.

Βαθμολόγηση

Με βάση τα λίπη, τις θερμίδες και τα θρεπτικά συστατικά που περιέχουν, ο κ. Δημοσθενόπουλος εκτιμά πως πιο επιβαρυντικές απ' όλα είναι οι τηγανητές πατάτες. Ακολουθούν τα τηγανητά κοτόπουλα, τα μπέργκερ, οι διάφορες πίτες και το κλαμπ σάντουιτς.

Στον αντίποδα, η πιο υγιεινή επιλογή είναι οι σαλάτες (χωρίς σος, μπέικον και κρέμες γάλακτος), το ψητό κρέας, το σουβλάκι και ακολούθως τα σάντουιτς. Η πίτσα βρίσκεται κάπου στη μέση στη σχετική κλίμακα.

Πρακτικές συμβουλές

Ο κ. Δημοσθενόπουλος και ο κλινικός διαιτολόγος - διατροφολόγος Δημήτρης Π. Μπερτζελέτος, γενικός γραμματέας της Ενωσης Διαιτολόγων - Διατροφολόγων, δίνουν τις εξής συμβουλές για να απολαμβάνετε μεν το γρήγορο φαγητό αλλά να μην υπονομεύετε τη σιλουέτα και την υγεία σας:

  • Προτιμήστε σκέτο καλαμάκι κοτόπουλο ή χοιρινό, χωρίς πίτα, με λίγο φρέσκο ψωμί.
  • Παραγγείλατε σάντουιτς με ψωμί του τοστ, μία φέτα τυρί, ντομάτα και μουστάρδα ή κέτσαπ.
  • Προτιμήστε το κλασικό μπέργκερ – μικρό μπιφτέκι σε ψωμάκι, δίχως τυρί, με κέτσαπ και λαχανικά.
  • Αν θέλετε να φάτε πίτσα, επιλέξτε κάποια με λεπτή ζύμη και κλασική, όπως ζαμπόν - μανιτάρια ή κοτόπουλο - πιπεριές.
  • Αν δεν αντέχετε χωρίς τηγανητές πατάτες, αποφύγετε τουλάχιστον τις κατεψυγμένες και τις προτηγανισμένες.
  • Για σαλάτα επιλέξτε ό,τι πιο απλό από το salad bar, ακολουθώντας τον κανόνα 80-20 (80% να είναι φρέσκα, πράσινα λαχανικά και 20% ζυμαρικά και αμυλοειδή), αποφεύγοντας ό,τι περιέχει κρέμα γάλακτος, σος κ.ά.
  • Αν επιθυμείτε μακαρονάδα προτιμήστε τη ναπολιτάνα με πολύ λίγο τυρί.
  • Στην ταβέρνα παραγγείλατε κρέας ψητό στη σχάρα με συνοδευτικό ρύζι, βραστό κατσαρόλας, χόρτα, βραστά λαχανικά και σαλάτες.
  • Στο ιταλικό εστιατόριο επιλέξτε ζυμαρικά χωρίς κρέμα γάλακτος, πίτσα με λεπτή ζύμη χωρίς κρεατοσκευάσματα και σαλάτες χωρίς σος και μπέικον.
  • Στο fast food προτιμήστε κάποιο απλό σάντουιτς και σαλάτα από το salad bar.
  • Στο κινέζικο εστιατόριο αποφύγετε τα τηγανητά (λ.χ. spring rolls) και τα «πουγκάκια» και προτιμήστε τα καυτερά, τα λαχανικά και το ρύζι ατμού.
  • Αντικαταστήστε τα αναψυκτικά με ζάχαρη, με αυτά δίχως ζάχαρη.

Οι θερμίδες

  • Σουβλάκι χοιρινό (καλαμάκι) 180 θερμίδες.
  • Σουβλάκι κοτόπουλο (καλαμάκι) 130 θερμίδες.
  • Πίτα καλαμάκι κοτόπουλο 330 θερμίδες.
  • Πίτα καλαμάκι χοιρινό 360 θερμίδες.
  • Πίτα γύρος κοτόπουλο 350 θερμίδες.
  • Πίτα γύρος χοιρινό 370 θερμίδες.
  • Πίτα κεμπάπ 420 θερμίδες.
  • Σουβλάκι μοσχαρίσιο σκέτο (μερίδα) 226 θερμίδες.
  • Σουβλάκι με πατάτες (μερίδα) 417 θερμίδες.
  • Μοσχαρίσια ψητή μπριζόλα 260 θερμίδες.
  • Χοιρινή ψητή μπριζόλα 320.
  • Cheeseburger 295 θερμίδες.
  • Burger με bacon 460 θερμίδες.
  • Διπλό burger 490 θερμίδες
  • Burger από κοτόπουλο 420 θερμίδες.
  • Burger από λαχανικά 390 θερμίδες.
  • Burger από ψάρι (Fish burger) 410 θερμίδες.
  • Πίτσα σπέσιαλ (1 κομμάτι, λεπτή ζύμη) 220 θερμίδες.
  • Καλτσόνε αλλαντικών 700 θερμίδες.
  • Τηγανητές πατάτες (μικρή μερίδα ) 380 θερμίδες.
  • Τηγανητές πατάτες (κανονική μερίδα) 540 θερμίδες.
  • Τηγανητές πατάτες (extra large) 750 θερμίδες.
  • Κρητική σαλάτα 360 θερμίδες.
  • Σαλάτα Caesar's 500 θερμίδες.
  • Σαλάτα του Chef 640.
  • Σαλάτα ρόκα-σπανάκι (κοτόπουλο, σος, παρμεζάνα κτλ) 830 θερμίδες.
  • Κλασική ναπολιτάνα (σκέτη) 450 θερμίδες.
  • Κλασική ναπολιτάνα (με πολύ τυρί)630 θερμίδες.
  • Ριγκατόνι 4 τυριά (580 θερμίδες)
  • Καρμπονάρα 750 θερμίδες
  • Chickennuggets (6 τεμάχια) 236 θερμίδες
  • Chickennuggets (9 τεμάχια) 350 θερμίδες
  • Chickennuggets (20 τεμάχια) 790 θερμίδες
  • Κοτόπουλο πανέ (1 μερίδα) 420 θερμίδες
  • Τυρόπιτα σφολιάτα (μικρή) 400 θερμίδες
  • Ζαμπονοτυρόπιτα 650 θερμίδες
  • Μπουγάτσα κρέμα 410 θερμίδες
  • Στριφτή σπανακόπιτα 585 θερμίδες
  • Χωριάτικη σπανακοτυρόπιτα 680 θερμίδες
  • Κλαμπ σάντουϊτς (χωρίς πατάτες) 450
  • Κλαμπ σάντουϊτς (με πατάτες, μπέικον, μαγιονέζα) 940


Ρεπορτάζ: Ρούλα Τσουλέα


Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ Ένθετο Υγεία

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
.

Κολύμβηση

Video

O Δρόμος για την Θεραπεία αποτελεί το site στον χώρο της υγείας, που απευθύνεται σε ασθενείς, ενημερώνοντάς τους για θέματα κλασικής ιατρικής αλλά και εναλλακτικών θεραπειών.

Η ιστοσελίδα περιέχει πληροφορίες και άρθρα, με σκοπό την ενημέρωση και μόνο. Στην περίπτωση που θέλετε να εφαρμόσετε μία θεραπεία που αναγράφεται στο dromostherapeia.gr, επιβάλλεται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας. Η πληροφόρηση που δίνεται εδώ δεν είναι, δεν μπορεί και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σαν βάση για διάγνωση ή επιλογή θεραπείας.
Ο dromostherapeia.gr δεν φέρει καμία ευθύνη για τυχόν λάθη ή παραλείψεις ή οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει που να έχει σχέση με υλικό που περιλαμβάνεται σ’ αυτήν.