Web
Analytics
Hangover: Συμπτώματα και Αντιμετώπιση - Ο Δρόμος για την Θεραπεία

Hangover: Συμπτώματα και Αντιμετώπιση

Γράφει: Mαντώ Κυπριανίδου, Γενική Ιατρός, Ευρωκλινική Αθηνών

 

Το hangover είναι το σύνολο δυσάρεστων συμπτωμάτων την επoμένη μιας ημέρας με μεγάλη λήψη αλκοόλ. Αρχικά η λέξη hangover, χρησιμοποιήθηκε τον 19ο αιώνα, για να περιγράψει μία ανεκπλήρωτη εργασία. Η έννοια «σύνδρομο επόμενης μέρας οινοπνευματοποσίας» παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1904.

Τα ποιο συνηθισμένα συμπτώματα είναι πονοκέφαλος, έντονη δίψα, ναυτία, υπερσιαλόρροια -πιθανόν και εμετός-, υπερευαισθησία στο φως και το θόρυβο, διαταραχές ύπνου και διάθεσης. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί, μαζί με τα προαναφερθέντα, να συνυπάρχει διάρροια, έντονη καταβολή δυνάμεων, αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος, διαταραχές της συνειδήσεως με δυσκολία στην συγκέντρωση, καταθλιπτική διάθεση και υπνηλία που μπορεί να φθάσει μέχρι και το λήθαργο.

Τα συμπτώματα του hangover οφείλονται:

Στην αφυδάτωση. Η αιθανόλη αυξάνει την παραγωγή ούρων και έχει διουρητική δράση. Εκτός από την απώλεια νερού, έχουμε και απώλεια χρήσιμων ηλεκτρολυτών, όπως κάλιο και μαγνήσιο. Η αφυδάτωση είναι η κύρια αιτία του πονοκεφάλου, της κούρασης, της δίψας και του λήθαργου. Επίσης, η δράση του αλκοόλ στο στομάχι ευθύνεται για την υπερσιαλόρροια, τη ναυτία ή τον έμετο, τα οποία επιδεινώνουν την αφυδάτωση.
Στην υπογλυκαιμία. Κατά το μεταβολισμό της αιθανόλης από διάφορα ένζυμα μειώνεται η γλυκογένεση στο συκώτι. Παράλληλα, το αλκοόλ προκαλεί μεγάλη έκκριση ινσουλίνης από το πάγκρεας. Από το συνδυασμό αυτών των διαδικασιών προκύπτει υπογλυκαιμία. Επειδή η γλυκόζη είναι η κύρια πηγή ενέργειας του εγκεφάλου, η έλλειψή της είναι υπεύθυνη για την κόπωση, τις διαταραχές συνείδησης και διάθεσης.
Στην αιθανολική δηλητηρίαση. Τα προϊόντα διάσπασης της αιθανόλης από τα ηπατικά ένζυμα είναι τοξικά, όπως η ακεταλδεϊνη, που ευθύνεται για μερικά από τα συμπτώματα του hangover και συγκεκριμένα για την έντονη εφίδρωση, τη ναυτία και τον έμετο. Ορισμένες ουσίες που χρησιμοποιούνται για να γλυκάνουν και να βελτιώσουν τη γεύση των ποτών πιθανόν να εντείνουν τα συμπτώματα του hangover λόγω της τοξικότητάς τους.
Στη μείωση των επιπέδων της βιταμίνης Β12 στο αίμα, λόγω της υπερβολικής λήψης αλκοόλ. Τα συμπτώματα του hangover διαρκούν από μερικές ώρες μέχρι και 2-3 ημέρες μετά την τελευταία λήψη αλκοόλ. Το πόσο έντονα είναι εξαρτάται από την ποσότητα αλκοόλης στο αίμα. Το πόσο γρήγορα θα ξεπεραστούν τα συμπτώματα εξαρτάται από τον οργανισμό μας και από το πόσο συνηθισμένοι είμαστε στο αλκοόλ.
Δεν υπάρχουν συνταγές θεραπείας του hangover. To μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να περιμένουμε ώσπου ο οργανισμός μας να μεταβολίσει το αλκοόλ που ήπιαμε.

Ορισμένες συμβουλές για να αποφύγουμε το hangover:

  • Πρώτα απ' όλα, να μην πίνουμε υπερβολικές δόσεις αλκοόλ.
  • Να μην πίνουμε οινοπνευματώδη με άδειο στομάχι. Θα πρέπει, αντιθέτως, να έχουμε πάρει ένα καλό γεύμα προηγουμένως και να τρώμε κάτι και κατά τη διάρκεια της πόσης. Με αυτόν το τρόπο μεγαλώνουμε το χρόνο απορρόφησης του αλκοόλ στο λεπτό έντερο και επίσης αποφεύγουμε την υπογλυκαιμία. Τα φρούτα είναι ιδιαιτέρως ευεργετικά.
  • Να έχουμε πιει άφθονο νερό πριν, έτσι ώστε ο οργανισμός μας να είναι ενυδατωμένος. Ενδιάμεσα θα πρέπει να πίνουμε ένα ποτήρι νερό για κάθε ποτήρι αλκοόλ που καταναλώνουμε.
  • Η λήψη 50mg βιταμίνης Β6 πριν και 50mg της ίδιας βιταμίνης κατά τη διάρκεια της οινοπνευματοποσίας βοηθά να μειωθούν τα συμπτώματα.
  • Συνιστάται η κατανάλωση μόνο ενός είδους ποτού. Καλό είναι να αποφεύγονται τα κοκτέιλ και τα σκουρόχρωμα ποτά, τα οποία περιέχουν περισσότερες γλυκαντικές ουσίες.
  • Πριν πάμε για ύπνο, θα πρέπει να καταναλώσουμε μεγάλη ποσότητα νερού, 50mg Βιταμίνης Β6 και ένα ελαφρύ σνακ ώστε να αποφύγουμε την υπογλυκαιμία κατά τη διάρκεια της νύκτας.

Αν, παρ' όλα αυτά, δεν καταφέρουμε να αποφύγουμε το hangover, την επομένη καλό είναι να κοιμηθούμε όσο το δυνατόν περισσότερο και να καταναλώσουμε όσο περισσότερο νερό γίνεται, μαζί με χυμούς φρούτων και ποτά με ηλεκτρολύτες. Καλό είναι να αποφύγουμε τον καφέ, διότι είναι διουρητικός και εντείνει την αφυδάτωση. Η λήψη αντιόξινων βοηθά να μειωθούν τα στομαχικά ενοχλήματα, ενώ ένα ήπιο αναλγητικό είναι χρήσιμο για τον πονοκέφαλο. Ένα πρωινό πλούσιο σε πρωτεΐνες και υδατάνθρακες (π.χ., φρυγανισμένο ψωμί με μέλι και αβγά, τα οποία περιέχουν κυστεϊνη, που βοηθά στην αποτοξίνωση του οργανισμού) είναι ό,τι καλύτερο για την υπογλυκαιμία.

Σε συνδυασμό με τα παραπάνω, τα βιταμινούχα συμπληρώματα -κυρίως σύμπλεγμα βιταμινών Β- μαζί με αμινοξέα είναι ό,τι καλύτερο μπορούμε να προτείνουμε σε κάποιον που αντιμετωπίζει τα συμπτώματα του hangover. Εννοείται πως το καλύτερο από όλα είναι να μην πίνουμε πολύ αλκοόλ και, κυρίως, να μην πίνουμε περισσότερο από όσο αντέχουμε.

 

Mαντώ Κυπριανίδου
Γενική Ιατρός
Ευρωκλινική Αθηνών

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
.

Κολύμβηση

Video

O Δρόμος για την Θεραπεία αποτελεί το site στον χώρο της υγείας, που απευθύνεται σε ασθενείς, ενημερώνοντάς τους για θέματα κλασικής ιατρικής αλλά και εναλλακτικών θεραπειών.

Η ιστοσελίδα περιέχει πληροφορίες και άρθρα, με σκοπό την ενημέρωση και μόνο. Στην περίπτωση που θέλετε να εφαρμόσετε μία θεραπεία που αναγράφεται στο dromostherapeia.gr, επιβάλλεται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας. Η πληροφόρηση που δίνεται εδώ δεν είναι, δεν μπορεί και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σαν βάση για διάγνωση ή επιλογή θεραπείας.
Ο dromostherapeia.gr δεν φέρει καμία ευθύνη για τυχόν λάθη ή παραλείψεις ή οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει που να έχει σχέση με υλικό που περιλαμβάνεται σ’ αυτήν.