Web
Analytics
Μήπως ήρθε η ώρα να χωρίσετε από το ψωμί σας; - Ο Δρόμος για την Θεραπεία

Μήπως ήρθε η ώρα να χωρίσετε από το ψωμί σας;

Γράφει: Επιστημονική Ομάδα Εργαστηρίων Μοριακής Διατροφής

 

Δειλά δειλά έχει ξεκινήσει να ακούγεται, επιτέλους, το πόση ζάχαρη καταναλώνουμε στην εποχή μας. Κι όμως κατά μέσο όρο καταναλώνουμε πάνω από 80 κιλά ο καθένας ετησίως. Μάλιστα, αρκετοί υπερβαίνουν και τα 100 κιλά το χρόνο, βάζοντας τις βάσεις για μία τεράστια ποικιλία διαταραχών, όπως παχυσαρκία, σακχαρώδης διαβήτης, καρδιαγγειακά νοσήματα, υπέρταση, νεφροπάθειες, νόσος Alzheimer και η λίστα συνεχίζεται....

Ένας από τους κύριους υπαίτιους για την κατανάλωση όλης αυτής τη ποσότητας ζάχαρης είναι φυσικά το ψωμί. Ποιος άλλωστε δε λαχταράει την πραλίνα του πάνω σε μια ζεστή φέτα ψωμί, μια γαλλική μπαγκέτα με τυρί και γαλοπούλα, ακόμη και ένα ημιψημένο τοστάκι στο διάλειμμα της δουλειάς;

Όμως οι λόγοι για να σταματήσουμε να το καταναλώνουμε (τουλάχιστον καθημερινά) είναι πολύ περισσότεροι.... Με το που απορρίψουμε το ψωμί, ως κύρια τροφή, η βελτίωση σχεδόν σε όλους τους τομείς της ευεξίας και της υγείας είναι άμεση.

Ας δούμε 5 σημαντικότατους λόγους, που το ψωμί πρέπει να ελαχιστοποιηθεί στη διατροφή μας

1. Το ψωμί εκτοξεύει το σάκχαρο στο αίμα.

Κάθε τροφή επηρεάζει το σάκχαρο διαφορετικά. Το πόσο αυξάνει την τιμή του κάθε τροφή εξαρτάται από τον γλυκαιμικό του δείκτη (GI). Μια τροφή με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη αυξάνει πολύ το σάκχαρο και προκαλεί άμεση και μεγάλη έκκριση ινσουλίνης, σε αντίθεση με μια τροφή χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη.

Οι περισσότεροι ξέρουν ότι τα γλυκά έχουν υψηλό γλυκαιμικό δείκτη, αλλά λίγοι γνωρίζουν ότι το ψωμί επίσης έχει συγκρίσιμα μεγάλο δείκτη. Στην πραγματικότητα, το ψωμί έχει υψηλότερο γλυκαιμικό δείκτη από την ζάχαρη που χρησιμοποιούμε στον καφέ και στα ροφήματά μας. Αν καταναλώνετε πολύ ψωμί ή ψημένα προϊόντα από το φούρνο, το σάκχαρο στο αίμα σας θα εκτοξευτεί και η συνεχής έκκριση ινσουλίνης θα οδηγήσει σε αντίσταση στην ινσουλίνη και τα κιλά θα ανεβαίνουν χωρίς σταματημό.

2. Το ψωμί παχαίνει.

Κλισέ έκφραση αλλά πρέπει να επαναλαμβάνεται σε κάθε ευκαιρία. Λόγω του υψηλού γλυκαιμικού δείκτη, προκαλεί άμεση απόκριση ινσουλίνης για να αντεπεξέλθει ο οργανισμός με τα υψηλά επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Αν τα κύτταρα έχουν αποκτήσει «αντίσταση», η ινσουλίνη μετατρέπει την περίσσεια της γλυκόζης σε λίπος (τριγλυκερίδια) και το αποθηκεύει στα λιποκύτταρα (συνήθως γύρω από την περιοχή της κοιλιάς).

Με τη σειρά του αυτό μας κάνει να ξαναπεινάμε. Αυτό συμβαίνει γιατί όταν καθαρίσει η περίσσεια της γλυκόζης από την κυκλοφορία, το σώμα μας νομίζει ότι χρειάζεται ενέργεια, και τι είναι πιο άμεσο και γρήγορο για να δώσει ενέργεια; Πάλι οι υδατάνθρακες. Άρα, συνήθως ψάχνουμε να βρούμε κάποιο αναψυκτικό, που περιέχει ζάχαρη ή κάποιο σνακ. Άρα πάλι από την αρχή, κι άλλη ινσουλίνη, κι άλλη «αντίσταση», κι άλλο λίπος, κι άλλα κιλά. Στην ουσία λοιπόν ξεκινάει ο φαύλος κύκλος πείνας-συσσώρευσης λίπους. Σας θυμίζει κάτι;;

3. Το ψωμί είναι εθιστικό, όπως και η ζάχαρη.

Γιατί όμως δυσκολευόμαστε να σταματήσουμε να τρώμε ψωμί. Γιατί, όπως πολλές άλλες ουσίες, είναι και αυτό εθιστικό. Οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες ενεργοποιούν το ραβδωτό, που είναι το κέντρο της επιβράβευσης του εγκεφάλου. Ο εγκέφαλος εκλύει ντοπαμίνη, που είναι νευροδιαβιβαστής, και η οποία στέλνει το σήμα της ευχαρίστησης. Εφόσον όλοι θέλουμε να νιώθουμε καλύτερα, ε, ας φάμε λίγους υδατάνθρακες ακόμη. Μα, όσο περισσότερους τρώμε, τόσο περισσότερους θέλουμε. Και δεν είχαμε το αίσθημα της πληρότητας λόγω μηχανικής έκτασης του στομαχιού ή το αίσθημα του κορεσμού λόγω άλλων ορμονών, θα μπορούσαμε να τρώμε συνέχεια και συνέχεια και συνέχεια..... και συνέχεια.

Εφόσον, λοιπόν, το ραβδωτό ενεργοποιείται συνεχώς από τους υδατάνθρακες, χτίζει ανοχή στο ερέθισμα, και άρα χρειάζεται περισσότερη ποσότητα για να ικανοποιηθεί. Αν δεν πάρουμε την «γλυκο-δόση» μας θα έχουμε το συναίσθημα της στέρησης. Μήπως αυτό σας θυμίζει κάτι;

4. Το ψωμί περιέχει γλουτένη.

Πάνω από το 30% των ανθρώπων στο δυτικό κόσμο είναι ευαίσθητοι στη γλουτένη. Το πρόβλημα είναι πολύ χειρότερο απ' ό,τι ακούγεται. Τα συμπτώματα μπορεί να είναι κοιλιοκάκη και φλεγμονώδεις νόσοι του εντέρου (ελκώδης κολίτιδα, νόσος Crohn κ.ά.) αλλά δε σταματάνε εκεί. Κατάθλιψη, κνησμός, διάρροια, χρόνιος μετεωρισμός και αέρια είναι μόνο κάποια από τα συμπτώματα που μπορεί να έχει κάποιος. Μάλιστα, πολύ πρόσφατες μελέτες συνδέουν την κοιλιοκάκη με αυτοάνοσα νοσήματα όπως η ρευματοειδής αρθρίτιδα. Ακόμα και τα ολικής άλεσης άλευρα περιέχουν γλουτένη. Μα καλά, θα πείτε, πάντα τρώγαμε ψωμί, τι έγινε τώρα και μας προκαλεί κακό;

Αυτό που έγινε είναι ότι το αλεύρι που χρησιμοποιούμε πλέον δεν είναι αυτό που χρησιμοποιούσαν οι πρόγονοί μας. Οι υβριδοποιημένες και τροποποιημένες πρωτεΐνες γλουτένης στο σύγχρονο αλεύρι είναι τελείως διαφορετικές από αυτές που είμαστε εξελικτικά φτιαγμένοι να απορροφούμε.

5. Το ψωμί προκαλεί φλεγμονή.

Το ψωμί έχει υψηλή περιεκτικότητα σε ω-6 λιπαρά οξέα, τα οποία δρουν αντίθετα από τα αντιφλεγμονώδη ω-3 λιπαρά οξέα. Η καθημερινή κατανάλωση ψωμιού προκαλεί μία πολύ μικρή, αλλά συνεχόμενη φλεγμονή. Η μακροπρόθεσμη έκθεση στη φλεγμονή μπορεί να καταστρέψει υγιείς ιστούς και να οδηγήσει σε ασθένειες όπως διαβήτης τύπου 2, αρθρίτιδα, καρδιαγγειακά, Alzheimer κ.ά.

Δηλαδή, πρέπει να χωρίσουμε με το ψωμί;

Γιατί να μη δοκιμάσετε; Μπορεί να διαπιστώσετε ότι πολλά από τα προβλήματα που δεν μπορούσατε να αποδώσετε κάπου λύθηκαν ή τουλάχιστον βελτιώθηκαν. Κι όχι μόνο. Αυτά τα παραπανίσια κιλάκια, τα οποία είναι και εστία ασθενειών, αλλά και αισθητικά άσχημα, γιατί να μη φύγουν με έναν υγιεινό τρόπο.

Κάποιοι βέβαια δεν μπορούν να φανταστούν τη ζωή τους χωρίς ψωμί. Αυτό ισχύει, αφού το ψωμί πλέον έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της κουλτούρας μας.
Κι όμως..... Υπάρχει ζωή μετά το ψωμί

Η απόδειξη υπάρχει στους πάρα πολλούς ανθρώπους που το έχουν καταφέρει και έχουν δει τα οφέλη να πολλαπλασιάζονται σε κάθε μήνα αποχής τους. Ίσως μια δοκιμή να πείσει και εσάς...

Μερικές συμβουλές που μπορεί να σας βοηθήσουν....

Ξανασκεφτείτε το σάντουιτς. Οι διατροφικές μας συνήθειες περιέχουν τη λέξη σάντουιτς, από το πρωί μέχρι το βραδινό σνακ. Στην ουσία, είναι ελάχιστοι οι άνθρωποι που μπορούν να φανταστούν φαγητό χωρίς ψωμί. Υπάρχουν όμως αμέτρητες, «α-ψωμες» εναλλακτικές, με τις σαλάτες φυσικά να είναι στην κορυφή της λίστας.

Τυλίξτε το σε μαρούλι. Μία πολύ υγιεινή και πρακτική συμβουλή είναι να τυλίγετε το περιεχόμενου του σάντουιτς σε μαρούλι ή σε λάχανο. Προσθέτει γεύση και αφαιρεί θερμίδες, υδατάνθρακες, γλουτένη.... πολλά οφέλη από μία κίνηση

Ξεκινήστε αργά. Αν δεν είστε έτοιμοι να το κόψετε «μαχαίρι» ξεκινήστε αργά αργά. Αλλάξτε το είδος του ψωμιού και πάρτε ένα λιγότερο ανθυγιεινό όπως το πολύσπορο. Ακόμα καλύτερα βρείτε ψωμί ελεύθερο από γλουτένη. Σιγά σιγά, αφαιρέστε και λίγη ποσότητα από την καθημερινή μερίδα. Είναι σίγουρο ότι στο μέλλον, το σώμα σας θα σας ευχαριστήσει.

Επισκεφτείτε έναν ειδικό. Υπό τις οδηγίες κάποιου ειδικού μπορεί να γίνει πιο εύκολη η προσαρμογή σε μια διατροφή που θα σας απαλλάξει από αυτήν αλλά και άλλες ανθυγιεινές συνήθειες. Η Μοριακή Διατροφή είναι ο τομέας της διατροφής που μπορεί να το καταφέρει χωρίς στερήσεις και με πλούσιες σε γεύση εναλλακτικές προτάσεις.

 

Επιστημονική Ομάδα Εργαστηρίων Μοριακής Διατροφής
http://nutrilabs.gr/

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
.

Κολύμβηση

Video

O Δρόμος για την Θεραπεία αποτελεί το site στον χώρο της υγείας, που απευθύνεται σε ασθενείς, ενημερώνοντάς τους για θέματα κλασικής ιατρικής αλλά και εναλλακτικών θεραπειών.

Η ιστοσελίδα περιέχει πληροφορίες και άρθρα, με σκοπό την ενημέρωση και μόνο. Στην περίπτωση που θέλετε να εφαρμόσετε μία θεραπεία που αναγράφεται στο dromostherapeia.gr, επιβάλλεται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας. Η πληροφόρηση που δίνεται εδώ δεν είναι, δεν μπορεί και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σαν βάση για διάγνωση ή επιλογή θεραπείας.
Ο dromostherapeia.gr δεν φέρει καμία ευθύνη για τυχόν λάθη ή παραλείψεις ή οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει που να έχει σχέση με υλικό που περιλαμβάνεται σ’ αυτήν.