Web
Analytics
Eξελικτική γλωσσική διαταραχή - Ο Δρόμος για την Θεραπεία

Eξελικτική γλωσσική διαταραχή

Η εξελικτική γλωσσική διαταραχή (Developmental Language Delay) είναι μια κατάσταση κατά την οποία το οποία το παιδί αργεί να αναπτύξει την γλώσσα σε σχέση με τους συνομήλικους. Η ευφυΐα του παιδιού, ωστόσο, κυμαίνεται σε φυσιολογικά επίπεδα. Συνήθως, δεν υπάρχουν νευρολογικές ενδείξεις που να δικαιολογούν την καθυστέρηση της γλωσσικής ανάπτυξης.

Αρκετές απόψεις έχουν διατυπωθεί, για να εξηγήσουν την διαφορετική εξελικτική πορεία ενός παιδιού με γλωσσική διαταραχή. Κάποιες πιθανολογούν διαταραχή στον συμβολισμό. Άλλες θεωρούν ότι υπάρχουν φτωχές δεξιότητες στην ακουστική επεξεργασία διαδοχικών ερεθισμάτων, μειωμένη ακουστική μνήμη και δυσκολία στην εκμάθηση της ιεραρχικής δομής της γλώσσας.

Η εξελικτική γλωσσική διαταραχή μπορεί να αφορά στην κατανόηση, στην έκφραση ή και στις δυο δεξιότητες. Το παιδί έχει φτωχή φωνολογική ενημερότητα και συνήθως παρουσιάζει προβλήματα στην άρθρωση. Σχεδόν πάντα παρατηρείται λεκτική δυσπραξία, ενώ δεν αποκλείεται αυτή η δυσκολία στην οργάνωση και εκτέλεση κινητικών αλληλουχιών να επηρεάζει και άλλες λειτουργίες εκτός από την ομιλία, όπως π.χ. το γράψιμο, την αδρή κινητικότητα και το παιχνίδι (οπότε, συχνά, έχουν ανάγκη και από εργοθεραπευτικό αποκαταστασιακό πρόγραμμα, πλην του λογοθεραπευτικού).

Η πιο σημαντική γλωσσική διαταραχή έχει να κάνει με την μορφή της γλώσσας. Ο λόγος του παιδιού είναι πολύ απλουστευμένος σε σχέση με την χρονολογική του ηλικία. Οι προτάσεις που διαμορφώνει είναι μικρές και έχουν απλή συντακτική δομή. Παρατηρείται δυσκολία κατά την διαμόρφωση των προτάσεων, άτακτη τοποθέτηση κάποιων λέξεων στην πρόταση (π.χ. «Αυτό πάει πού;»), παραλείψεις άρθρων (π.χ. «Ήρθε μπαμπάς»), συνδέσμων και προθέσεων. Επίσης, μπορεί να γίνονται λάθη στις καταλήξεις των λέξεων και λάθη στη χρήση των χρόνων.

Όταν η διαταραχή δεν επηρεάζει την κατανόηση, το αντιληπτικό λεξιλόγιο του παιδιού είναι ικανοποιητικό. Όμως, συνήθως το εκφραστικό λεξιλόγιο είναι ιδιαίτερα φτωχό και περιλαμβάνει λίγα ουσιαστικά και ρήματα. Το παιδί εμφανίζει δυσκολία στην ανάκληση των λέξεων και στην κατονομασία εννοιών και ενεργειών, ακόμα και στην περίπτωση που τις γνωρίζει, ενώ δυσκολεύεται αρκετά να μάθει καινούριες λέξεις. Μπορεί να κάνει αντικαταστάσεις λέξεων (π.χ. καρέκλα αντί τραπέζι) ή υπεργενικεύσεις (π.χ. ζώο αντί κατσίκα). Οι περιγραφικές και αφηγηματικές του ικανότητες είναι φτωχές. Συνήθως, συνοδεύονται από άρνηση του παιδιού να μιλήσει, επειδή αντιλαμβάνεται τη δυσκολία έκφρασης ή καταληπτότητας του λόγου του από τους άλλους. Σε ακραίες περιπτώσεις, ακόμα κι ένα παιδί τριών ετών, μπορεί να εκφράζεται μονολεκτικά.

Εκτός από την αντικειμενική εκφραστική δυσχέρεια, το παιδί αντιμετωπίζει και δυσκολία στη χρήση της γλώσσας. Μπορεί να δίνει απαντήσεις εκτός θέματος, να μην καταφέρνει να παραμένει στο θέμα της συζήτησης, να χρησιμοποιεί πολύ πρώιμες τεχνικές, για να αποσαφηνίσει το λόγο του, να μην παίρνει πρωτοβουλία στη συζήτηση και, τέλος, είναι «δύσκολος» συνομιλητής, διότι δεν δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες του πλαισίου, για να γίνει αντιληπτός από τον ακροατή.

Άλλα χαρακτηριστικά που μπορεί να εμφανίζονται, χωρίς ωστόσο να έχουν άμεση σχέση με την γλωσσική ανάπτυξη, είναι το ελαφρώς φτωχότερο παιχνίδι (από άποψη συμβολικής χρήσης αντικειμένων και ύπαρξης φανταστικών στοιχείων στο σενάριο) σε σχέση με τα συνομήλικα παιδιά και η καθυστέρηση στην απόκτηση αναπτυξιακών ορόσημων, όπως καθυστέρηση στο κάθισμα, στο βάδισμα και στην αυτοεξυπηρέτηση (π.χ. ντύσιμο, τουαλέτα). Επίσης, μπορεί να υπάρχει κοινωνική ανωριμότητα, συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα. Δυσκολία, ακόμα, μπορεί να παρατηρηθεί στις σχέσεις με τα συνομήλικα παιδιά, κατά κανόνα λόγω της δυσκολίας στην γλωσσική επικοινωνία και της χαμηλής αυτοεκτίμησης, που ενδεχομένως δημιουργεί αυτή η κατάσταση.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, ένα μεγάλο ποσοστό τέτοιων παιδιών μπορεί να αντιμετωπίσει μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, δυσγραφία, δυσορθογραφία, δυσαριθμησία) κατά την ένταξή του στο σχολείο. Ως γνωστόν, η άρτια γλωσσική ανάπτυξη υποδεικνύει άρτια ανάπτυξη του λόγου σε επίπεδο ιδεασμού. Επομένως, γίνεται κατανοητό ότι οι ενδεχόμενες μαθησιακές δυσκολίες θα προέρχονται από ατέλειες, που μπορεί να υφίστανται σε βαθύτερο επίπεδο από αυτό που με την πρώτη ματιά φανερώνει η γλωσσική έκφραση.

Σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα από την βαρύτητα της διαταραχής, μεγάλο ρόλο παίζει η πρώιμη παρέμβαση και η εντατική δουλειά πάνω στις δυσκολίες του παιδιού.

 

 

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Όλγα Μαρδάκη

Θεραπεύτρια Κοσμοενεργειακής

Βιογραφικό

Ιστότοπος: https://cosmoenergetics.gr/

Κολύμβηση

Video

O Δρόμος για την Θεραπεία αποτελεί το site στον χώρο της υγείας, που απευθύνεται σε ασθενείς, ενημερώνοντάς τους για θέματα κλασικής ιατρικής αλλά και εναλλακτικών θεραπειών.

Η ιστοσελίδα περιέχει πληροφορίες και άρθρα, με σκοπό την ενημέρωση και μόνο. Στην περίπτωση που θέλετε να εφαρμόσετε μία θεραπεία που αναγράφεται στο dromostherapeia.gr, επιβάλλεται να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας. Η πληροφόρηση που δίνεται εδώ δεν είναι, δεν μπορεί και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται σαν βάση για διάγνωση ή επιλογή θεραπείας.
Ο dromostherapeia.gr δεν φέρει καμία ευθύνη για τυχόν λάθη ή παραλείψεις ή οποιοδήποτε πρόβλημα προκύψει που να έχει σχέση με υλικό που περιλαμβάνεται σ’ αυτήν.